AU PAIR - INTERVJU

2011-07-13

Igår så var jag på "au pair intervjun". Intervjun började halv fem och hölls hemma hos en jättesnäll tjej. Först så gick hon igenom så att jag hade alla papper med mig, efter det så fick jag svara på några frågor på svenska innan hon gick över till den engelska delen av intervjun.

Jag fick svara på frågor som; varför vill du åka som au pair? Hur ser en typisk amerikansk familj ut för dig? Om två barn bråkar om samma leksak, vad skulle du göra? Hur tror du att en dag ser ut som au pair? osv. Det var väldigt svårt att formulera sig på engelska. Frågorna var även de kluriga att svara på. Speciellt när man är nervös. Men jag tror att det gick helt okej.

Just det, innan intervjun började så fick jag läsa en text på engelska högt, så att hon skulle höra hur mitt uttal var. Det sista jag fick göra var ett test där det var massvis med frågor, ex; har du ibland kläder på dig som du inte har en aning om hur du har fått på dig? Och så skulle man kryssa i om det aldrig hände, om det hände ibland, om det hände ofta eller väldigt ofta.

När jag var klar med det testet så var själva intervjun över. Jag fick ställa de frågor som jag hade och sen så berättade hon om hur hon hade haft det borta i USA. Vad man ska tänka på när man är där osv. Jag var där i två timmar ungefär.

Innan jag åkte iväg på intervjun så läste jag en blogg där hon hade skrivit att hon valde att söka till cultural care istället för till STS då man blev intervjuad på engelska i två timmar av STS. Men jag kan säga att själva intervjun som man gjorde på engelska tog kanske femton-tjugo minuter. Det var ungefär nitton frågor eller någonting sådant innan man fick göra testet. Däremot så var jag hos henne i ungefär två timmar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0