MATCH #6

Location: Scottsdale, Arizona
Children: 2
Pets: -

Tidigare nu ikväll så fick jag min sjätte matchning. Familjen har två barn, en pojke på åtta år och en flicka på sex år. I mailet som jag fick av mamman så skrev hon att de hade en tysk au pair nu och att de behövde någon från och med januari. I deras "brev" på mitt au pair room så har de skrivit att barnen b la. håller på med fotboll och balett. Att de tycker om sport och musik och att de tycker om att göra och prova på nya saker. De har bara bott i Scottsdale i två år. De hade inte skrivit så jättemycket om sig själva.
 
Vi bestämde att vi ska prata i telefon imorgon runt klockan fem min tid, ska bli spännande att se vad det är för en familj! :)

Kommentarer
Postat av: Jannica Dihlén

Vad kul med en till matchning! Hoppas att samtalet går bra :-)

Svar: Tack!! :) Men jag är supernervös, jag vet aldrig vad jag ska säga under samtalen, för att jag tänker på engelskan. Men nu har jag ju fått "träna" två gånger, så förhoppningsvis så går det bättre idag! :)
manchesterlife.blogg.se

2013-09-06 @ 11:11:36
URL: http://jannicadihlen.com
Postat av: Jannica Dihlén

Sv: Förstår att du är nervös, men det går säkert bra! :-D

Svar: Tack snälla du!!! :D
manchesterlife.blogg.se

2013-09-06 @ 13:43:11
URL: http://jannicadihlen.com
Postat av: Jannica Dihlén

Sv: Ja det där med vad man ska fråga är inte alltid så lätt!
Själv har jag ju bara haft en intervju med en familj via skype (min värdfamilj) och dom var väldigt pratglada och berättade mycket om sig själva, området och ja dom tog verkligen upp allt jag själv ville veta så det kändes toppen, och jag frågade kanske 5 frågor som dom inte tog upp och det var mest om barnen. Men dessa frågor hade jag bredvid mig som jag förberedde innan:

1. Have you had an au pair before?
2. How will my schedule look like?
3. How would a typical day look like?
4. What are you working with?
5. Are there other au pairs in the area?
6. Is it okay for me to invite friends to the house sometimes? Sleepovers?
7. What tasks do you expect me to do?
8. What are the house rules in your family?
9. What do the children like to do in their free time?
10. Do you do any family activities together?
11. What are your hobbies and interests?
12. Anyone in your family allergic to something?
13. Are there any schools near you where I can study and get my credits?
14. What expectations do you have about me being your Au Pair? What do you expect me to do?
15. Can you tell me more about your personality and your childrens personalities?

Några punkter som man kan ta upp om man nu känner att det är viktigt att veta.

Sedan hade jag ett formulär som jag fick från SI där det stod en massa punkter man kunde ta upp med familjen. Men jag tror att familjen kommer att berätta om det mesta, iallafall vad jag har hört så brukar dom flesta familjer vara väldigt pratglada hehe ;-)

Svar: Tack snälla! Ska skriva av frågorna så att jag kan ha vid nästa tillfälle! :)
Jag tror att problemet för mig är att jag gillade min första matchning så himla mycket, de var liksom för bra för att vara sann(?) eller vad man nu brukar säga, haha. Så jag jämför alla andra familjer med den familjen. Men jag vet ju att den första familjen inte var min familj, hade den varit det så hade vi ju matchat. Men det är ändå svårt att inte jämföra.

Sen familjen jag pratade med idag vet jag inte riktigt vad jag tyckte om. Hon berättade nästan ingenting om barnen. Och jag hann bara fråga två frågor från min lilla lista innan vi la på. Sen när jag sa någonting så var hon liksom avvaktande och bara "okej...", och sen blev hon tyst. Lika när hon frågade om när man fick dricka alkohol i Sverige, så sa jag att det var arton år, då frågade hon hur ofta jag drack, och då svarade jag att jag inte dricker så mycket, för jag har alltid tyckt om sport väldigt mycket och så där, så när jag väl är ute och festar så dricker jag inte. Då var det som att; MEN VADÅ, DRICKER DU INTE???, det kändes som att jag blev anklagad för det.

Nej, jag tror på att det ska kännas bra direkt när man pratar med en familj, så denna familj var nog inte min familj det heller! :(
manchesterlife.blogg.se

2013-09-06 @ 16:41:44
URL: http://jannicadihlen.com
Postat av: Jannica Dihlén

Sv: Ja jag förstår dig. Det blir lätt så. Men som sagt, det var inte menat att det skulle bli ni för då hade ni ju matchat.

Åh, jaha. Det lät ju inge kul, vad tråkigt! :-(

Ja precis, så var det för mig. Jag kände verkligen direkt JA JA JA efter mitt första skype samtal med familjen som jag nu matchat med. Magkänslan säger direkt om det är en familj man tycker om och vill matcha med.
Jag hoppas att du får uppleva det snart, och matcha med en familj! :-) Håller tummarna på att den rätta familjen dyker upp snart!!!!

Kram.

Svar: Ja det är verkligen det där JA JA JA som jag vill känna!Men nu är det så himla jobbigt, för jag pratade med pappan i familjen och han var verkligen supertrevlig och vi skämtade och så där, så jag ska ge mamman en chans till när vi skypear, hon kanske inte var så konstig, utan bara jag som uppfattade hennes svar som lite negativa för att jag var nervös? Får se om jag har rätt eller fel när vi skypear! :)
manchesterlife.blogg.se

2013-09-06 @ 20:27:57
URL: http://jannicadihlen.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0