AU PAIR - HÄLSOUNDERSÖKNING

2011-07-13

Hälsoundersökningen som jag skulle göra innan min intervju var ett enda stort krångel. Jag hade tid på torsdagen förra veckan, träffade en läkare och lämnade fram pappren som han skulle fylla i. Han säger då att han måste ta prover för aids/HIV och hepatit. Att det kommer kosta jättemycket pengar och han vet inte om jag har råd med det då jag är så ung. Jag frågar honom hur mycket det kommer kosta på ett ungefär och han svarar; 1000-2000-3000-4000. Var inte direkt ett bra svar. Han säger då att jag kan lista om mig på en annan hälsocentral som inte är privat. När jag åkte därifrån så var jag inte direkt glad.

Dagen efter så ringde jag upp STS och berättade vad han hade sagt. Hon som jag pratade med säger då att det inte behövs ta några prover för att åka till USA. Att det räcker med att han öppnar journalen och kollar vad som står i den.

Jag ringer upp hälsocentralen och berättar allt. Hon frågar om jag kan komma kl.15.00 samma dag. Detta var på fredagen. Jag åker dit till klockan tre och hon som står i receptionen säger då att det står att jag hade en tid halv tre. Hon går och pratar med läkaren och han säger att han kan ta emot mig ändå. Det är samma idiot som jag var till på torsdagen. Det första som han frågar är om jag har varit och tagit några prover. Jag säger att jag inte behöver ta några prover. Men han lyssnar inte på ett ord som jag säger utan ger mig en nummerlapp som går till labb. Jag frågar vart jag ska sen men han springer iväg. Jättebra doktor verkligen!

Efter tjugo minuter i väntrummet så får jag komma in till provtagningen. Jag får ta blodprov och urinprov. Eftersom att jag inte visste vart jag skulle när jag var klar så satte jag mig i väntrummet igen. Efter en stund så kommer läkaren och ropar upp mig. Jag trodde att han hade fyllt i papperen när jag var och tog prover men det hade han självklart inte gjort.

Han börjar med att berätta att han inte tror på att man inte måste ta prover för aids och bla bla bla. Jag säger till honom att han kan ringa upp STS om han vill och prata med dom. Men nej det behövdes inte. Längst ner på intyger så behövs det en stämpel ifrån läkaren, han säger då att det inte finns stämplar i Sverige. Detta säger han samtidigt som han plockar upp en stämpel ifrån sin ryggsäck? Efter typ 1½ timme så går jag därifrån med intyget i handen.

Både hälsocentralen och läkaren krånglade till allt så mycket! Jag pratade om hälsoundersökningen med tjejen som jag var på intervju hos igår och hon sa att hon inte behövde ta några prover. Jag läser bloggar där de inte har behövt ta några prover. Tjejen på STS förstod inte vad läkaren höll på med och det gjorde inte jag heller. Nu är det bara att hålla tummarna för att det inte blir några mer problem med det där intyget! Vill inte besöka min älskade läkare en gång till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0