SÅ BLIR DU AU PAIR

Nu kommer jag skriva hur det går till att ansöka som au pair genom STS då det är där jag själv sökte och kommer att söka igenom igen.

 
1. Du går in på denna länk http://www.sts-education.com/sweden/ap/boka_bestall/resa/ och fyller i lite personuppgifter, när du vill åka iväg, till vilket land du vill åka. osv.
 
2. Du får ett mail ifrån sts där det står hur du ska gå tillväga för att betala in anmälningsavgiften.
 
3. När du har betalat in summan på 1990 kr och sts har tagit emot din betalning så får du ett nytt mail där det står vilka papper du ska ha med dig till din au pair intervju osv. Det är även massvis med bifogade filer, b la en fil där det står hur du beställer ditt polisregisterutdrag. Det finns även en massa filer som hjälper dig att komma igång med ditt au pair room. Börja med detta i tid! Skjut inte upp det!
 
4. Boka tid för hälsoundersökning och skicka efter ditt polisregisterutdrag. Det är dessa två som kan ta längst tid att fixa, så se till att ordna det så fort som möjligt! Du ska ha två skriftliga referenser från folk vars barn du har passat. Mina två referenser fixade jag genom pappas vänner då jag hade varit barnvakt åt deras barn från de var fyra år. På mitt au pair room fick jag även fylla i att jag hade en lillasyster och hur mycket jag hjälpte till att ta hand om henne när hon var liten. Jag fick även skriva i när jag hade haft praktik på en skola. Så man får ihop de 200 timmarna ganska lätt! Du ska även ha en personlig referens, där lät jag min bästa vän skriva den. Personen som skriver den personliga referensen får inte vara en släkting, och det får inte heller vara någon som du har passat barn tillsammans med. Sen ska man ha en massa kopior på körkort, gymnasiebetyg, pass, osv.
 
5. Du blir bokad till en intervju.
 
6. Du går på intervjun. Jag var tvungen att ha med mig alla papper till själva intervjun då de hade gjort om reglerna för detta. Men jag vet inte hur det ser ut nu. Så här såg intervjun ut för mig:

♦ Intervjuaren fyllde i lite personuppgifter, vilka erfarenheter jag hade från att ta hand om barn, vad jag brukade göra med barnen och lite sånt. Detta gjordes på svenska!
♦ Jag fick läsa en text på engelska så att hon skulle se hur mitt uttal var.
♦ Intervjun på engelska började. Det tog kanske femton - tjugo minuter. Jag tror att det var cirka tjugo frågor. Det är ingenting att vara nervös över! Jag fick svara på frågor som varför jag vill bli au pair, vad jag skulle göra om barnen började bråka om samma leksak, om ett av barnen knäppte loss säkerhetsbältet i bilen hur skulle jag agera då. osv. 
 ♦Jag fick fylla i ett "psykologitest", det tog kanske en halv timme för mig att fylla i testet.
 ♦ Intervjun var slut och jag fick ställa frågor och intervjuaren berättade lite tips och annat om hur det är att vara au pair.

7. Jag var på intervjun på en torsdag eftermiddag, måndag morgon hade jag ett mail ifrån sts där det stod att jag hade blivit antagen till sts efter min intervju.

8. När du är klar med ditt au pair room, och både du och sts har godkänt det, när dina papper är ivägskickade till den amerikanska organisationen, så är det bara att vänta!

9.
 Efter cirka tio dagar fick jag mail ifrån den amerikanska organisationen au pair care där det stod att jag hade blivit antagen. Jag fick även ett mail ifrån sts där de bekräftade att jag nu officiellt hade blivit antagen till deras au pair program. I mailet stod att jag skulle bli tillgänglig på au pair cares sida inom fem dagar, och att jag då skulle kunna börja matchas med familjer. Det stod lite om vad man skulle tänka på då man pratade med familjer osv.
 
9. Du börjar matchas med familjer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0